Annapurna Basecamp

Nio dagar spenderade jag i Himalaya. Nio dagar av fantastiska vyer, hårt jobb och en belöning i slutet i form av världens tionde högsta berg. Men vi tar det från början…

Vandringen startade i den lilla byn Naya Pul. Cirka en timmes bilfärd från Pokhara.
Jag stegade ur taxin och visste väl egentligen inte riktigt vad som väntade…
Efter en halvtimme kom jag till checkpointen där vandringstillstånden kollas. Det krävs alltså lite pappersjobb för att få vistas här i bergen.

En stämpel och det var grönt ljus till Annapurna Basecamp.

De två första dagarna var de jobbigaste. Vet inte om det berodde på ringrostighet eller att det i själva verket var så att det var väldigt mycket uppför och nedför om vartannat.
Första natten tillbringades i Ghandruk, ungefär 4 timmars vandring från starten.

Leden till Ghandruk

Dag två var nog den värsta på hela leden. En brant och låååååång uppförsbacke. Mer eller mindre i 4-5 timmar. En brant klättring till Den mysiga byn Chomrong där den andra natten spenderades på ca 2000 meters höjd.

Chomrong

De följande dagarna var inte fullt lika långa men nu började vi komma upp på kännbara höjder över 3000 meter. Men efter de två första dagarna kände jag mig riktigt stark hela vägen och jag klarade höjden riktigt bra. Sömnen var dock svår på den höga höjden, man sover inte bra när man närmar sig 4000meter. Få människor gör det. Den sista natten vid Maccapucchare Basecamp på 3700 meters höjd var det 6 grader varmt i rummet på morgonen. Så det var toppluva på!

försöker sova

Vägen upp mot Macchapuchare Basecamp var vacker. Bergen började tona upp sig allt mer och en fantastisk vy över det heliga berget Macchapuchare 6997m (vars topp är och kommer att förbli obestigen) infann sig.

Macchapuchare

Macchapuchare 6997m

Det var dock inte helt oproblematiskt då bäckarna hade formats till stora floder pga smältvattnet från glaciärer och snösluttningar. Några gånger fastnade vi av vattnet. Bärarna, som för övrigt är helt fantastiska, gjorde allt i sin makt för att försöka få över folk till andra sidan.

Nepalsernas brobygge

Vyerna som Himalaya bjöd på denna sista natt är hänförande vackra. Jag drack  Te på terassen till Guesthouset och bara njöt av utsikten. Känslan att sitta där bland världens högsta berg kommer jag alltid att bära med mig. Gillar man berg blir det inte bättre än såhär. (Med några få undantag på andra ställen i Nepal) . Bilderna visar där jag bodde.

Macchapuchare Basecamp

Tidigt på morgonen skulle då ”toppen” nås. Jag startade färden från Macchapuchare Basecamp mot Annapurna Basecamp nångång vid 05 snåret på morgonen. Det var fortfarande mörkt. Planen var att starta tidigt så det gick att ta sig tillbaka en bit ner redan samma dag. Det var stjärnklart! Precis som jag hade hoppats!  Soluppgången vid Annapurna Basecamp kunde inte ha varit bättre!

En fantastisk panoramavy bredde ut sig! Annapurna South 7219m , Hiunchuli 6441m , Gangapurna 7454m , Khangsar Kang 7485m , Macchapuchare 6997m, Annapurna III 7555m , Annapurna IV 7525m  och Den högsta av dem alla Annapurna I 8091m bildade en cirkel runt om mig. Jag hade förmånen att stå i mitten, som på en scen och skåda en av jordens vackraste syner vad gäller berg. 4130m över havet. Över halvvägs upp till den absoluta toppen. Det fick räcka för mig.

Minnesmärke och böneflaggor omgav omgivningarna som en påminnelse att dessa berg tagit massor av liv. Jag såg mängder av minnesmärken och skyltar som påminner en om att i denna värld är människan ganska liten.

Annapurna I 8091m

Över en timme stannade jag och njöt av utsikten innan det var dax att vända. Jag ville inte, men jag måste…

Det var en lång väg tillbaka. Denna dagen vandrade jag i ca 10 tim totalt. Jag kom ganska långt ner tillbaka i dalen och kunde för första gången på ett par nätter sova ordentligt nu när höjden inte gjorde sig påmind längre.

Jag hade nått mitt mål!

Annonser
av travelante

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )